Najlepszym lekarstwem, którego nie sposób przedawkować, jest życzliwość dla drugiego człowieka”.
Samorząd uczniowski wspólnie ze szkolnym Kołem PCK, przygotował dzisiaj dla całej społeczności szkolnej mnóstwo Uśmiechu i Życzliwości. Rozdawane były „buźki z emotkami", na szkolnym korytarzu powstała  "ścieżka" życzliwych i pozytywnych myśli, a podczas apelu stworzyliśmy drzewko życzliwości, na którym zawisły serduszka z dobrymi i miłymi myślami. W końcu Dzień Życzliwości i Pozdrowień to wspaniały moment do przypomnienia, ile w naszych codziennych relacjach znaczą proste słowa: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, miłego dnia, a także jak cudowną i ciepłą atmosferę wprowadza serdeczny uśmiech na twarzy. Niech ten dzień utwierdzi nas w przekonaniu, że warto być życzliwym. Zacznijmy od jednego dnia, a potem przedłużmy to na kilkadziesiąt następnych. Niech to będą tygodnie i miesiące życzliwości. Pamiętajmy, że bycie życzliwym i uprzejmym nic nie kosztuje, a sprawia wiele radości i uśmiechu nie tylko Nam, ale i osoboprzebywającym w naszym towarzystwie😉☺️😆🥹😀😁😆🥰😋

Logo.jpg

ZWIERZĘTA- BOHATEROWIE KSIĄŻEK”

 W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasy I -II a, I N i I-III b realizowały projekt: „Zwierzęta-bohaterowie książek”. Uczniowie uczestniczyli w lekcji bibliotecznej podczas, której zapoznali się z książkami o jakie wzbogaciła się biblioteka. Z wielkim zainteresowaniem oglądali kolorowe, sensoryczne i ciekawe nowości. Wysłuchali również humorystycznych rymowanek o zwierzętach z wiersza Jana Brzechwy „Zoo”. Dzieci bardzo chętnie wykonywały zadania wokół tego utworu: układały puzzle, szukały właściwej drogi w labiryncie, łączyły zwierzę z jego cieniem, a także odpowiadały na zadawane pytania. Natomiast w kolejnych etapach, podczas zajęć w klasach wykonywały prace plastyczne i techniczne, oglądały wybrane bajki i filmy o zwierzętach, gromadziły również figurki zwierząt, zabawki pluszowe, gry planszowe, które chętnie wykorzystywały podczas codziennych zabaw. Dziękuję uczniom oraz paniom wychowawczyniom za zaangażowanie w realizację projektu.

Logo.jpg

PSY- NASI PRZYJACIELE

 

W październiku i listopadzie klasa IV,V,VII,VIIIsps realizowała projekt Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa: „Psy – nasi przyjaciele”. Celem projektu było: poszerzanie wiedzy na temat psów, ich ras i roli w życiu człowieka, kształtowanie postaw odpowiedzialności za zwierzę, poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w ich obecności, rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni oraz kreatywności. Oczywiście wszystko w oparciu o księgozbiór biblioteki szkolnej. Dzieci wypożyczały książki, oglądały filmy i bajki edukacyjne, z których czerpały wiedzę o psach. Podczas zajęć lekcyjnych i w bibliotece uczyły się wyszukiwania i gromadzenia wiedzy na dany temat. Uczniowie wysłuchali czytanych opowieści o niezwykłych czworonogach, którzy są najlepszymi przyjaciółmi człowieka i niezastąpionymi partnerami w niesieniu pomocy innym: ratują ludzi zasypanych przez lawiny, opiekują się niepełnosprawnymi osobami, są dobrymi terapeutami, przewodnikami niewidomych, pracują w GOPR, policji, na lotniskach. Książki wykorzystywane w realizacji tego projektu: Seria o psach Gawryluk B.: „ Pies na medal. Badyl, pies policyjny”, „Czart, pies lawinowy”, „Luna, pies terapeuta”, „Junior, opiekun osób starszych”, „Falco, pies lotniskowy”, „Morus, pies ratownik”, „Opowieści o psach, które ratowały świat”, „Psy. Od drapieżników do obrońców”, „Martynka. Zaginiony piesek”, „Encyklopedia zwierząt”, „Atlas zwierząt domowych”.

Podsumowaniem projektu była Impreza Biblioteczna: Dzień Kundelka podczas, której uczniowie z zainteresowaniem oglądali książki o psach, tworzyli prace plastyczne, rozwiązywali łamigłówki i zagadki, a także opowiadali o swoich czworonogach. Mieli także możliwość spotkać się z psimi terapeutami i sami odczuć jak wspaniale i kojąco działa na nich kontakt z tymi cudownymi zwierzętami.

PolskiLad.jpeg                        poznajPolske.jpeg                       MEN.jpg

W dniach od 23.10.2023 do 25.10.2023r. uczniowie klas branżowych I stopnia z SOSW w Rydzynie uczestniczyli w wycieczce dofinansowanej  z Projektu ministerialnego „Poznaj Polskę”. Młodzież wybrała za miejsce docelowe Kraków oraz Oświęcim.

Udział w projekcie umożliwił naszym uczniom poznanie ważnych miast Polski i ich  historii, tradycji, zabytków kultury, środowiska przyrodniczego oraz osiągnięć polskiej nauki.

W pierwszym dniu wycieczki uczestnicy zwiedzili Zamek Królewski wraz z wawelskim wzgórzem, na którym podziwiali Wawel Zaginiony oraz eksponaty wojenne, zebrane w Zbrojowni. W ekspozycji nie zabrakło różnego rodzaju broni palnej i myśliwskiej, mieczy, szabli, sztyletów, armat, haubic, moździerzy, herbów, oraz zbroi używanych przez gwardie dworskie z XVI i XVII wieku.

Następnie grupa przespacerowała się przy Wiśle, udając się do legendarnego Smoka, znajdującego się pod wawelskim wzgórzem.

Ostatnim punktem zwiedzania tego dnia był Kopiec Kościuszki, gdzie na początku przewodniczka przedstawiła naszym wychowankom bohaterski życiorys Tadeusza Kościuszki, a następnie z  muzeum  uczniowie udali się na szczyt Kopca, skąd podziwiali piękną panoramę Krakowa.

24.10.2023 r. młodzież wybrała się do Fabryki Schindlera, Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz  Muzeum Lotnictwa Polskiego. Wychowankowie poznali fakty o likwidacji krakowskiego getta oraz o człowieku, który postanowił ocalić wielu Żydów. Oskar Schindler był niemieckim przemysłowcem, który uratował swoich żydowskich pracowników przed zagładą w obozie koncentracyjnym w czasie II wojny światowej. Po wojnie został odznaczony tytułem Sprawiedliwego wśród Narodów Świata. 9 października minęła  49  rocznica jego śmierci. 

W ostatnim dniu wycieczki grupa wyjechała do Oświęcimia, gdzie zwiedziła Muzeum Auschwitz – Birkenau, – niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady  - najbardziej rozpoznawalny symbol Holocaustu                i miejsce ludobójstwa na świecie. Miejsce Pamięci, którego się nie zapomina…

To ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie
uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.
W 2022 r. tradycyjne kartki-laurki wykonywane przez uczniów zastąpiły wpisy na
portalu www.wpis.dumnizpowstancow.pl – nowym, wirtualnym miejscu pamięci o Powstańcach i
Powstaniu Warszawskim.
Wychowankowie grup wychowawczych w tym roku również wzięli udział w akcji. Wspólnie wykonali
gazetki tematyczne, oglądali materiały edukacyjne o powstańcach oraz tworzyli wpisy z
podziękowaniami. Odbyły się również zajęcia podsumowujące nasze wszystkie działania. Po raz
kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy dumni z Powstańców i zawsze będziemy o nich pamiętać.